Koningin 14 mei 2011 bij Algemene Ledenvergadering Erfgoedvereniging Heemschut

RVD, 21 april 2011, nr. 94: Hare Majesteit de Koningin woont op zaterdagochtend 14 mei de Algemene Ledenvergadering van Erfgoedvereniging Heemschut bij in de Ridderzaal in Den Haag.

De vereniging zet zich in voor het behoud en de bescherming van cultureel erfgoed.

Erfgoedvereniging Heemschut bestaat dit jaar 100 jaar. De Ledenvergadering is onderdeel van het Eeuwfeestjaarprogramma. Tijdens de bijeenkomst wordt het jubileumboek "Het gelijk van Heemschut" gepresenteerd. Het eerste exemplaar wordt aangeboden aan de Koningin.

Oud-directeur van de Rijksdienst voor Monumentenzorg, prof.drs. Fons Asselbergs spreekt tijdens de bijeenkomst over de rol van Erfgoedvereniging Heemschut voor erfgoed in heden en verleden. Staatssecretaris voor Cultuur, Onderwijs en Wetenschap de heer Halbe Zijlstra is tevens aanwezig. Leerlingen uit klassen 1 en 2 van het Corderiuscollege uit Amersfoort vertellen over hun ervaringen met erfgoed, die zij tijdens een projectweek hebben opgedaan.

De Koningin is sinds 1980 beschermvrouwe van Erfgoedvereniging Heemschut. Koningin Juliana en Koningin Wilhelmina gingen haar voor, respectievelijk van 1948 tot 1980 en van 1914 tot 1948.