Koningin Máxima bezoekt heropend Kunstmuseum

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft dinsdagmiddag 2 juni Kunstmuseum Den Haag bezocht, dat is heropend na een sluiting van elf weken vanwege de coronapandemie. Culturele instellingen mogen per 1 juni onder voorwaarden weer open.

Koningin Máxima sprak tijdens haar bezoek met medewerkers van het museum, waaronder conservatoren en medewerkers die zich bezig hebben gehouden met de invoering van de coronamaatregelen. Aan bod kwam onder meer wat de gevolgen zijn op ieders terrein binnen de museumwereld door de verplichte eerdere sluiting en het niet kunnen presenteren van bruiklenen als ook het niet kunnen uitlenen van eigen werk. Daarnaast spraken zij over de invoering van de huidige richtlijnen voor musea. Dit zijn het maximeren van het aantal bezoekers, verplicht vooraf reserveren en het instellen van vaste looproutes. Een algemene richtlijn voor bezoekers is om vooral lokaal uit te gaan, daarom bezocht Koningin Máxima een museum in eigen stad.

Na haar gesprekken bezocht Koningin Máxima de tentoonstellingen ‘Koninklijk Blauw – Het mooiste Delfts aardewerk van Willem en Mary’ en ‘Breitner vs Israels -Vrienden en rivalen’. De expositie van schilderijen van George Hendrik Breitner en Isaac Israels gaat over de rivaliteit tussen de schilders en vrienden en hun ontwikkelingen in de schilderkunst. Thema’s zijn het militaire leven, het stadsleven in Amsterdam  en de portretkunst, waarbij de individuele uiting van emoties centraal staat.

De tentoonstelling over Koninklijk Blauw laat iconisch aardewerk uit Delft zien en richt zich op de periode 1689-1702, waarin stadhouder Willem III en Mary II Stuart veel Delfts Blauw lieten vervaardigen. Zij werden pleitbezorgers van deze kunstvorm. Onder andere zijn de onlangs door het museum verworven zeldzame bloemenpiramides (vazen) van ca. 1.60 meter hoog te zien. Prinses Beatrix zou de tentoonstelling in maart hebben geopend.

De oorspronkelijke inrichting van Koninklijk Blauw kwam stil te liggen vanwege de coronapandemie en heeft er voor gezorgd dat topstukken uit het buitenland niet in bruikleen gegeven konden worden. Op de tentoonstelling is plaats vrijgehouden voor objecten die nog niet zijn gearriveerd.

RVD, nr. 94