Prins van Oranje opent Tweede Heinenoordtunnel te Binnenmaas

Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje verricht donderdag 16 september 1999 in de gemeente Binnenmaas de officiële opening van de Tweede Heinenoordtunnel, de eerste verkeerstunnel in Nederland die niet is gegraven maar geboord. De Tweede Heinenoordtunnel is in opdracht van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat/Rijkswaterstaat naast de bestaande Heinenoordtunnel aangelegd. Met de aanleg van deze tunnel heeft het langzaam verkeer een eigen oeververbinding gekregen en is in de bestaande tunnel ruimte vrij gekomen voor een extra rijstrook ten behoeve van het snelverkeer. Daarmee levert de Tweede Heinenoordtunnel een bijdrage aan de vermindering van de fileproblematiek op de A29.

De nieuwe tunnel bestaat uit twee buizen met een lengte van 945 meter en met een geboorde diameter van 8,5 meter. Eén buis is bestemd voor landbouwverkeer, de andere voor het overige langzame verkeer. De Tweede Heinenoordtunnel is uitgevoerd als een praktijkproject om ervaring op te doen met het voren in de slappe Nederlandse bodem. Het boren van de tunnelbuizen duurde anderhalf jaar, van februari 1997 tot juli 1998.

Tijdens het bouwen is uitgebreid onderzoek gedaan naar de gevolgen van boren op de bodem, het maaiveld en het milieu. Tegelijk is inzicht verkregen in de kosten die deze techniek met zich meebrengt en is geïnventariseerd hoe ver het boortempo op een verantwoorde manier kan worden opgevoerd. De ervaringen die bij het boren van de Tweede Heinenoordtunnel zijn opgedaan, worden inmiddels onder meer toegepast bij de bouw van de Botlekspoortunnel en de Westerscheldetunnel, en de voorbereiding van de Groene Harttunnel en de Noord-Zuidlijn in Amsterdam.

De Prins zal bij de fietstunnelbuis de officiële openingshandeling verrichten. Daaraan voorafgaand houdt mevrouw T. Netelenbos, minister van Verkeer en Waterstaat, de openingstoespraak.