Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Bernhard der Nederlanden reikt vrijdag 2 mei tijdens een bijeenkomst op Paleis Soestdijk aan vijf personen de versierselen van de Orde van de Gouden Ark uit. De Orde van de Gouden Ark werd in 1971 door de Prins ingesteld om een blijk van waardering te kunnen geven voor bijzondere verdiensten op het gebied van internationale natuurbescherming.
De verdiensten van de gedecoreerden variëren van activiteiten in binnen- en buitenland voor de bescherming van een bedreigde diersoort, het beheer van een natuurgebied, tot educatief, adviserend en wetenschappelijk werk of langdurige bestuurlijke betrokkenheid bij natuurbeschermingsorganisaties.