Hare Majesteit de Koningin heeft vanmorgen een werkbezoek gebracht aan de stad Utrecht. De nadruk lag op de thema's openbare orde, de samenwerking tussen hulpverleningsdiensten, het veiligheidsgevoel en de problematiek van veelplegers. De Koningin werd bij haar bezoek vergezeld door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de heer J.W. Remkes.

Als eerste werd een bezoek gebracht aan de Gemeenschappelijke Meldkamer Utrecht. Van hieruit worden de medische hulpverlening, de politie en de brandweer in de regio aangestuurd. Onderwerp van gesprek was onder andere de ontwikkeling en implementatie van het nieuwe communicatiesysteem C-2000.

Voorafgaand aan een wandeling door winkelcentrum Hoog Catharijne werd de Koningin geïnformeerd over het project 'Utrecht veilig! Dat doen we samen'. Aan het einde van de wandeling bezocht zij een gebruikerslocatie voor dakloze verslaafden.

Het werkbezoek werd afgesloten met een gesprek in het NS-Trefpunt over de aanpak van het heersend gevoel van onveiligheid in en rond Hoog Catharijne. De Koningin sprak met vertegenwoordigers van belangenorganisaties over hoe de ketenaanpak heeft geleid tot een structurele verbetering van de veiligheid.