Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje woont 23 november 's middags in de Glazen Zaal in Den Haag het congres Gebiedsontwikkeling Voorbij de voorbeeldprojecten bij.
Gebiedsontwikkeling staat voor een aanpak waarin meerdere partijen (publiek en privaat) via samenwerkingsvormen en financiële constructies een gezamenlijk plan opstellen voor de uitvoering van complexe ruimtelijke opgaven. Met de Nota Ruimte krijgen bestuurders in het land meer verantwoordelijkheid voor de inrichting van de ruimte en het oplossen van vraagstukken op het gebied van bijvoorbeeld infrastructuur, verstedelijking, landbouw, natuur en recreatie.
Op het congres over gebiedsontwikkeling wisselen betrokken partijen, waaronder provincies, gemeenten, markt, maatschappelijke organisaties en rijk, van gedachten over de ervaringen met de 14 voorbeeldprojecten gebiedsontwikkeling. De adviescommissie Bakker zal haar eindadvies presenteren, waarna een discussie volgt over de agenda 2006 voor gebiedsontwikkeling.
Op het congres is mevrouw S.M. Dekker, minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) aanwezig.
23 november 2005