Koningin Máxima bij bijeenkomst ‘Financiële vaardigheden in het toekomstig onderwijs’
Hare Majesteit Koningin Máxima heeft vrijdag 22 mei in Den Haag als erevoorzitter van platform Wijzer in geldzaken deelgenomen aan een besloten dialoogsessie over financiële vaardigheden in het onderwijscurriculum. Tijdens deze bijeenkomst gingen onder anderen docenten, ondernemers, ouders en leerlingen de dialoog aan over het belang van financiële vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs.
De bijeenkomst vond plaats in het kader van het programma Onderwijs2032. Dit is een initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om het funderend onderwijs toekomstbestendig te maken. Vanuit de vraag ‘Welke kennis en vaardigheden moeten kinderen en jongeren op school leren?' werkt het platform Onderwijs2032 aan een kabinetsadvies over het onderwijscurriculum. Voorzitter van het platform is socioloog Paul Schnabel.
Wijzer in geldzaken pleit al sinds de oprichting voor structurele aandacht voor financiële vaardigheden in het onderwijs. Door kinderen al jong financieel bewust te maken wordt de basis gelegd voor financiële zelfredzaamheid op volwassen leeftijd, aldus het platform. De aandacht voor financiële educatie is de afgelopen jaren gegroeid. Sinds 2009 wordt ieder jaar de Week van het geld georganiseerd. Tijdens de bijeenkomst werd in aanwezigheid van Paul Schnabel onder meer gesproken over de manier waarop financiële educatie een plaats zou kunnen krijgen in het funderend onderwijs.
RVD, nr. 191