Jaaroverzicht Koninklijk Huis 2020

Vandaag is het Jaaroverzicht Koninklijk Huis 2020 gepubliceerd.

Het jaaroverzicht bevat een overzicht van de publieke optredens, werkbezoeken in binnen- en buitenland en andere werkzaamheden van Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander, Hare Majesteit Koningin Máxima, Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix der Nederlanden en andere leden van het Koninklijk Huis. Honderd geselecteerde activiteiten zijn nader toegelicht zoals het staatsbezoek aan Indonesië en het streekbezoek aan Zuidoost-Fryslân.

Een groot deel van dit jaaroverzicht geeft - via de ontmoetingen van de Koning, de Koningin en de andere leden van het Koninklijk Huis - een beeld van het verloop van de coronacrisis en de impact daarvan op de Nederlandse samenleving in 2020. Vanaf half maart initieerden Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima  noodgedwongen een nieuw werkprogramma. Zij legden zestig corona-gerelateerde werkbezoeken af. Ze gingen naar ziekenhuizen, scholen, bedrijven, culturele instellingen, woonzorglocaties, sportclubs en vrijwilligersorganisaties om met mensen te spreken over de gevolgen van de crisis. Daarnaast waren er dertig digitale ontmoetingen met vertegenwoordigers van de meest uiteenlopende getroffen groepen. Een groot aantal telefoongesprekken voerde het Koninklijk Paar om hun betrokkenheid te uiten. Een aantal evenementen gingen gewoon door maar kregen een nieuwe vorm, vaak met gebruikmaking van videoverbindingen en andere digitale hulpmiddelen. De thematische bijlage van dit jaarverslag belicht in het bijzonder de wijze waarop doorgewerkt kon worden in tijden van corona.

Dit is de elfde editie van het Jaaroverzicht Koninklijk Huis. Het jaaroverzicht is gepubliceerd op www.koninklijkhuis.nl.

RVD, nr. 66