Koningin Máxima lanceert campagne ‘Knikker myopie de wereld uit’ van het Oogfonds

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend 6 juli in het Erasmus MC in Rotterdam de campagne van het Oogfonds ‘Knikker myopie de wereld uit’ gelanceerd. In het kader van de campagne sprak zij met oogspecialisten, medewerkers van het Oogfonds en kinderen met bijziendheid (myopie) en hun ouders.

Het Oogfonds financiert wetenschappelijk onderzoek naar het voorkomen en behandelen van oogproblemen. Daarnaast steunt de stichting patiëntenverenigingen in het verbeteren van de kwaliteit van leven voor mensen met een visuele beperking. Uit een nieuwe studie van het fonds blijkt dat de oogkwaliteit van de Nederlandse jeugd achteruitgaat: steeds meer kinderen raken bijziend  als gevolg van veel dichtbij kijken en weinig daglicht. De komende dertig jaar worden naar verwachting 50.000 mensen blind door myopie. Om deze oogziekte een halt toe te roepen en kinderen, hun ouders en onderwijzers bewust te maken, lanceert het Oogfonds de campagne ‘Knikker myopie de wereld uit!’.

Koningin Máxima sprak in het Erasmus MC met medewerkers van het Oogfonds en oogartsen over myopie, de impact van slechtziendheid, de ontwikkeling in de oogheelkunde en de samenwerking tussen het Oogfonds en het Erasmus MC. Daarna kreeg zij op de polikliniek Oogheelkunde een demonstratie van een oogmeting bij kinderen met myopie. In het bijzijn van oogspecialisten, onderzoekers en betrokken kinderen met hun ouders lanceerde Koningin Máxima vervolgens de campagne. Achteraf ontmoette zij diverse betrokkenen.
 

RVD, nr. 202