Jaaroverzicht 2014: ten geleide

Vergroot afbeelding
Beeld: ©ANP
Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima bij de aankomst van de eerste slachtoffers van de ramp met vlucht MH17

In de zomer van 2014 werd Nederland diep geraakt door de vliegramp in Oost-Oekraïne, waarbij 298 mensen, onder wie 196 Nederlanders, omkwamen. De slachtoffers werden op 10 november herdacht tijdens een indrukwekkende nationale herdenkingsbijeenkomst in Amsterdam.

In 2014 stonden we ook stil bij de geallieerde invasie in Normandië, die zeventig jaar geleden de Bevrijding van ons land inluidde. En bij het tweehonderdjarig bestaan van onze Grondwet, de basis van onze constitutionele monarchie.

Er gebeurde meer dat nationaal en internationaal in het oog sprong. Ons land organiseerde de Nuclear Security Summit, waar 58 wereldleiders aan deelnamen. President Xi Jinping van China kwam op staatsbezoek. Het totaal vernieuwde Rotterdam Centraal Station ging open. De Nederlandse sporters veroverden vierentwintig medailles tijdens de Olympische Winterspelen. En ons voetbalelftal bereikte de derde plek tijdens het WK.

Buiten de schijnwerpers gebeurde er in 2014 eveneens veel van ingrijpend belang. Medewerkers van de Sociale Dienst in Gorinchem hielpen vele mensen aan het werk. Honderdtachtig vrijwilligers maakten de doorstart van Museum Huis Doorn mede mogelijk. Artsen en zorgverleners wisten mensen met Parkinson meer regie te geven over hun leven. Duizend schoonmakers rondden met succes een taaltraject af. En in Groningse dorpen speelden jongeren de sterren van de hemel met een beetje hulp van de Rijdende Popschool.

Bij al deze gebeurtenissen en ontwikkelingen - groot en klein, verdrietig of blij - waren Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander, Hare Majesteit Koningin Máxima, Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix of andere leden van het Koninklijk Huis betrokken. Dit Jaaroverzicht 2014 bevat een selectie van honderd activiteiten, aangevuld met andere informatie over de werkzaamheden van met name de Koning, de Koningin en Prinses Beatrix.

Centraal staan de verhalen achter de evenementen en initiatieven. Samen geven ze een veelzijdig beeld van de kracht, het doorzettingsvermogen, de creativiteit en de saamhorigheid die mensen binnen ons Koninkrijk tentoonspreiden.

Tekst: Marco Hennis, Grootmeester van het Huis van Zijne Majesteit de Koning