Jaaroverzicht 2020: Ten geleide

• Koning bezoekt ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
    Beeld: ©ANP

TEN GELEIDE

Het coronavirus beïnvloedde in 2020 ieders leven. Heel veel mensen in ons Koninkrijk werden hard geraakt, in hun gezondheid, hun sociale omgeving, hun werk, inkomen, bedrijf of studie. Iedereen was genoodzaakt ambities drastisch bij te stellen, plannen aan te passen en ad hoc oplossingen te zoeken om het dagelijks leven toch zo goed mogelijk voort te kunnen zetten. Het jaar 2020 was daarmee ook een jaar van proberen, improviseren en experimenteren.

Dit gold ook voor Zijne Majesteit de Koning, Hare Majesteit de Koningin en de andere leden van het Koninklijk Huis. Veel geplande evenementen en ontvangsten konden niet doorgaan. Staatsbezoeken waren na half maart niet meer mogelijk. En vertrouwde vormen moesten worden losgelaten omdat ze niet voldeden aan de coronavoorschriften.

‘Maar wat kan dan wél?’, was vanaf het begin van de virusuitbraak de vraag.

De Koning en Koningin initieerden vanaf half maart een geheel nieuw werkprogramma. Zij legden zestig corona-gerelateerde werkbezoeken af, vormgegeven binnen de ruimte die de coronamaatregelen nog boden. Ze gingen naar ziekenhuizen, scholen, bedrijven, culturele instellingen, woonzorglocaties, sportclubs en vrijwilligersorganisaties om met mensen te spreken over de impact van de crisis. Daarnaast namen ze het initiatief tot dertig digitale ontmoetingen met vertegenwoordigers van de meest uiteenlopende getroffen groepen. Vooral in het begin van de crisis pakten ze ook veelvuldig de telefoon om met direct betrokkenen te spreken. Voor de bijzondere evenementen die wel ‘gewoon’ doorgingen – zoals de uitreiking van de Appeltjes van Oranje - werd een nieuwe vorm gevonden, vaak met gebruikmaking van videoverbindingen en andere digitale hulpmiddelen. Soms was het nodig een bijeenkomst terug te brengen tot de kern, zoals bij de Nationale Herdenking op de Dam, op 4 mei. Aan de indringendheid en de verbindende kracht ervan deed dat gelukkig niets af.

Dit Jaaroverzicht geeft - via de ontmoetingen van de Koning, de Koningin en de andere leden van het Koninklijk Huis - een beeld van het verdriet en de zorgen, maar ook van de moed, de creativiteit en het doorzettingsvermogen van de inwoners van ons Koninkrijk. Het is een eerbetoon aan iedereen die zich inzet om de impact van de crisis te verzachten en het einde ervan dichterbij te brengen.

Chris Breedveld

Grootmeester van het Huis van Zijne Majesteit de Koning