Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Laurentien der Nederlanden zal op maandag 9 september 2002 in Felix Meritis te Amsterdam de Startbijeenkomst Alfabetisering Autochtone Nederlanders bijwonen. Zij zal de aanwezigen toespreken. Door vervolgens het beeldmerk van de landelijke campagne Alfabetisering Autochtone Nederlanders te onthullen, geeft de Prinses het officiële startsein voor de campagne, die vier jaar zal duren. Nederland telt ruim 1 miljoen 'functioneel analfabeten', autochtone Nederlanders van alle leeftijden die onvoldoende kunnen lezen, schrijven en rekenen om volwaardig te kunnen functioneren in onze maatschappij. Om hier structureel aandacht voor te vragen, stelde toenmalig Minister van Onderwijs Hermans in 2001 het Actieplan Alfabetisering Autochtone Nederlanders vast. Het Actieplan geeft een aanzet voor de aanpak van (functioneel) analfabetisme. Het wil zoveel mogelijk mensen uit de doelgroep motiveren tot het volgen van een cursus op het gebied van lezen, schrijven, rekenen, sociale vaardigheden, computervaardigheden etc. Vanaf eind 2002 wordt daartoe een mediacampagne gestart. Daarnaast voorziet het Actieplan in een meerjarenaanpak, waarin informatievoorziening aan relevante actoren, zoals gemeenten en Regionale Opleidingscentra (ROC's), welzijnswerkers, arbeidsbemiddelaars, personeels-functionarissen en rijschoolhouders, een belangrijke plaats inneemt. Het Centrum voor Innovatie van Opleidingen (CINOP), is verantwoordelijk voor de uitvoering van het Actieplan. Tijdens de startbijeenkomst op 9 september zal ook Staatssecretaris Nijs van Onderwijs een toespraak houden. Presentator Pieter Jan Hagens interviewt onderwijsambtenaren van trendsettende gemeenten op het gebied van alfabetisering en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en van ROC's. De middag wordt afgesloten met een debat tussen Nederlandse politici.