Juli

• Toespraak Koning Willem-Alexander tijdens de Nationale Herdenking Slavernijverleden 2023
    Beeld: ©ANP / Jeroen Jumelet

1 juli: Ten kon drai; tijden zijn veranderd

“Vandaag sta ik hier voor u. Als uw Koning en als deel van de regering maak ik vandaag deze excuses zelf. Ze worden door mij met hart en ziel intens beleefd” – Koning Willem-Alexander

Koning Willem-Alexander, Koningin Máxima, minister-president Rutte en een delegatie van het kabinet wonen de Nationale Herdenking Slavernijverleden bij in het Oosterpark in Amsterdam.

De Koning houdt een toespraak. De bijeenkomst wordt afgesloten met een kranslegging. Het Koninklijk Paar legt ter gelegenheid van het herdenkingsjaar de eerste krans.

Met de herdenking in het Oosterpark en het Keti Koti Festival op het Museumplein begint het Herdenkingsjaar Slavernijverleden. Van 1 juli 2023 tot 1 juli 2024 zijn in het hele Koninkrijk activiteiten en evenementen rondom herdenken en vieren van de feitelijke afschaffing van de slavernij 150 jaar geleden en de doorwerking daarvan in levens van mensen.

• Prins Constantijn opent tentoonstelling 'De Prins en de Stad - Willem V' in Amsterdam
    Beeld: ©Koninklijk Paleis Amsterdam / Jeroen van der Meyde

5 juli: De Prins en de Stad

Prins Constantijn opent de tentoonstelling ‘De Prins en de Stad - Willem V in Amsterdam’ in het Koninklijk Paleis Amsterdam. Tot en met 17 september herleeft in het Paleis de grootste ontvangst van de achttiende eeuw.

Van 30 mei tot en met 4 juni 1768 ontving het Amsterdamse stadsbestuur in het stadhuis, het huidige Koninklijk Paleis, stadhouder Willem V, Prins van Oranje-Nassau en zijn vrouw Wilhelmina, Prinses van Pruisen. De tentoonstelling laat bezoekers in beeld en geluid onder andere het bal - met ruim duizend gasten uit binnen- en buitenland - ervaren dat in 1768 plaatsvond in de Burgerzaal.

In de zaal waar Willem V dineerde wordt een banket gereconstrueerd met servies en bestek van Willem V en imposant suikerwerk, speciaal voor de tentoonstelling gemaakt door toppatissier Jeroen Goossens. De twee stadhoudersstoelen keren na 255 jaar terug naar de plek waarvoor ze zijn gemaakt en uit de Koninklijke Verzamelingen zijn bijzondere collectiestukken van Willem V te zien.

• Koning Willem-Alexander beëdigt minister Paul in Paleis Huis ten Bosch
    Beeld: ©Rotapool

21 juli: Beëdiging nieuwe minister

Minister Paul voor Primair en Voortgezet Onderwijs wordt ten overstaan van Koning Willem-Alexander beëdigd op Paleis Huis ten Bosch.