Jaaroverzicht Koninklijk Huis 2022

Vandaag is het Jaaroverzicht Koninklijk Huis 2022 gepubliceerd.

Het jaaroverzicht bevat een overzicht van de publieke optredens, werkbezoeken in binnen- en buitenland en andere werkzaamheden van Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander, Hare Majesteit Koningin Máxima, Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix der Nederlanden, Hare Koninklijke Hoogheid de Prinses van Oranje en andere leden van het Koninklijk Huis. Honderd geselecteerde activiteiten zijn nader toegelicht, zoals de staatsbezoeken aan Oostenrijk, Zweden en Griekenland. De presidenten van India en Italië brachten een staatsbezoek aan Nederland. De streekbezoeken aan de Duin- en Bollenstreek en de Brabantse Peel zijn eveneens in het jaaroverzicht terug te vinden.

In 2022 was de coronapandemie over haar zwaartepunt heen. Tegelijkertijd kwamen andere zorgen op, zoals de oorlog in Oekraïne, een tekort aan betaalbare woningen, de stikstofcrisis, hoge inflatie, het gebrek aan arbeidskrachten in cruciale sectoren, de urgente verduurzaming van de energievoorziening en de zorgelijke ontwikkeling in de mentale gezondheid van jongeren. Aan deze en vele andere actuele vraagstukken besteedden de Koning en Koningin Máxima in 2022 aandacht, door middel van werkbezoeken, achtergrondgesprekken, ontvangsten en themabijeenkomsten.

In de aanloop naar het jaar 2023, waarin de afschaffing van de slavernij honderdvijftig jaar geleden wordt herdacht en gevierd, verdiepten de Koning en Koningin Máxima zich intensief in dit onderwerp en ook in de doorwerking van het koloniale verleden in het leven van mensen nu. In december gaf de Koning opdracht tot een onafhankelijk en grondig onderzoek naar de rol van het Huis van Oranje-Nassau in de koloniale geschiedenis.

Daarnaast biedt het jaaroverzicht informatie over reguliere werkzaamheden van de Koning, zoals ontvangsten van ambassadeurs ter overhandiging van hun geloofsbrieven en beëdigingen. Ook komen de werkbezoeken met de ministers en staatssecretarissen aan bod. De thematische bijlage van het jaaroverzicht gaat over tien jaar Koningschap.

Dit is de dertiende editie van het Jaaroverzicht Koninklijk Huis. Het jaaroverzicht is gepubliceerd op www.koninklijkhuis.nl.

RVD, nr. 44