Koningin Máxima opent Leerorkest Symposium

Hare Majesteit Koningin Máxima opent woensdagmiddag 22 november in het Concertgebouw in Amsterdam het Leerorkest Symposium. Tijdens de bijeenkomst van Stichting Leerorkest Nederland staat de impact van leerorkesten en de sociaalpedagogische aanpak bij muziekeducatie centraal. 

Op het symposium deelt Stichting Leerorkest Nederland de expertise over de sociaalpedagogische aanpak die de afgelopen jaren is ontwikkeld. Na de muzikale opening houdt minister Franc Weerwind voor Rechtsbescherming een toespraak over rijksbrede wijkprogramma’s die kinderen een positieve vrijetijdsbesteding bieden. Wethouder Marjolein Moorman van Onderwijs, Jeugdzorg en Armoedebestrijding deelt haar visie op de sociale betekenis van leerorkesten. Prof.dr. Erik Scherder spreekt over muziek en het brein en prof.dr. Geert-Jan Stams over muziek maken, social bonding en zelfcontrole.

Kinderen van Het Klein Leerorkest, een buitenschools leerorkest, spelen stukken uit de musical Akono over een kind in slavernijtijd, samen met mezzosopraan Tania Kross.

Bij een leerorkest leren kinderen tijdens of na school niet alleen een instrument te bespelen, maar leren ze ook vaardigheden als concentreren, emoties verwerken, samenwerken en zelfwaardering. In 2005 begon Marco de Souza het eerste leerorkest op scholen in Amsterdam-Zuidoost. Inmiddels zijn er bijna veertig leerorkesten in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs in Nederland en het Caribisch deel van het Koninkrijk.

Koningin Máxima is erevoorzitter van Méér Muziek in de Klas. Zij bracht eerder een werkbezoek aan het Instrumentendepot van het Leerorkest en woonde onder meer het Leerorkest Lustrumconcert bij. 

RVD, nr. 278