Jaaroverzicht 2015: ten geleide

In 2015 was het zeventig jaar geleden dat de Tweede Wereldoorlog eindigde. Nationaal en internationaal werden op veel momenten de slachtoffers herdacht en stonden mensen gezamenlijk stil bij de betekenis en de waarde van vrijheid.

Nederland zoekt actief de samenwerking met andere landen, in Europa en daarbuiten. Vrijheid, vrede, veiligheid, recht, welvaart, duurzame ontwikkeling en culturele ontplooiing zijn, zeker voor een land als Nederland, alleen mogelijk als we onze krachten bundelen. Die samenwerking verloopt niet altijd probleemloos, maar is wel essentieel. In 2015 straalde ons land dat laatste op veel momenten uit, onder meer tijdens de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in september.

Mogelijk nog kenmerkender dan onze verwevenheid met het buitenland, is een traditie van samenwerken en verantwoordelijkheid nemen binnen ons land. Een fijnmazig vlechtwerk van organisaties en initiatieven, lokaal en nationaal, draagt bij aan de leefbaarheid en
sociale samenhang in wijken en buurten. Miljoenen vrijwilligers zetten zich daarvoor in. In het buitenland wordt vaak met belangstelling en een zekere bewondering gekeken naar deze maatschappelijke krachtbron.

Bij al deze verbindende waarden en ontwikkelingen, internationaal en nationaal, zijn Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander, Hare Majesteit Koningin Máxima, Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix en de andere leden van het Koninklijk Huis betrokken. Hun
activiteiten weerspiegelen dat. Dit jaaroverzicht bevat een beschrijving van honderd geselecteerde bezoeken, evenementen, activiteiten en ontmoetingen, aangevuld met andere informatie over het werk van met name de Koning, Koningin Máxima en Prinses Beatrix. Een totaaloverzicht is eveneens opgenomen, zowel de intensieve meerdaagse activiteiten zoals Staatsbezoeken, als kleinere activiteiten zoals audiënties. Worden hierbij nog beëdigingen
en het ontvangen van geloofsbrieven door de Koning opgeteld, dan gaat het om circa 340 verschillende activiteiten (interne overleggen en achtergrondgesprekken zijn hierbij niet meegeteld). Samen geven ze een beeld van de invulling die de leden van het Koninklijk Huis
in 2015 aan hun werk gaven.

Tekst: Jan Versteeg, Grootmeester van het Huis van Zijne Majesteit de Koning