Januari 2017

17 januari: Toost op het nieuwe jaar

Ongeveer veertig leraren, juffen en meesters waren op 17 januari als speciale gasten aanwezig tijdens de Nieuwjaarsontvangst van Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander en Hare Majesteit Koningin Máxima, in het Koninklijk Paleis Amsterdam. Ieder jaar nodigen de Koning en Koningin hiervoor een speciale groep uit en in 2017 waren dat mensen die voor de klas staan in het primair en voortgezet onderwijs. De Koning sprak hen in zijn Nieuwjaarstoespraak rechtstreeks aan: “Samen met Uw collega’s begeleidt U 2,5 miljoen leerlingen in de woelige leeftijd tussen 4 en 18 jaar op het pad der kennis. Onder hen drie uit ons gezin. Gefeliciteerd met deze uitdagende baan! Als samenleving verwachten we nogal wat van U. Soms lijkt het wel alsof het onderwijs het antwoord moet geven op alle maatschappelijke vragen. De verantwoordelijkheid en druk die U voelt is groot. Ik denk dat ik namens vrijwel alle ouders spreek, als ik zeg: dank U wel voor Uw betrokkenheid en gedrevenheid.”

Een van de gasten was Bart Könings, meester op basisschool de Bakelgeert in Boxmeer. Hij sprak kort met de Koningin. “Ik vertelde haar over ons Daltononderwijs en over de waarde van eigenaarschap waar wij samen met de kinderen vorm aan geven. Een fantastische ervaring. Even later schoof Mark Rutte, onze minister-president, aan. Een gesprek waarin waardering werd uitgesproken en interesse werd getoond en ook het gebrek aan mannen in het onderwijs werd aangekaart!”

23 januari: Eigen baas

Veel mensen dromen ervan hun eigen bedrijf te beginnen. Degenen die de stap wagen en hun bedrijf tot een succes maken, zijn van levensbelang voor onze economie en werkgelegenheid. Ruim 570.000 banen in ons land zijn te vinden bij bedrijven die vijf jaar geleden nog niet bestonden.

MKB’ers merken dat alles steeds sneller gaat. Ondernemen is een survival of the fittest. Wie zich het best weet aan te passen aan veranderingen, wint. Het platform nlgroeit (waarin onder andere het ministerie van Economische Zaken en de Kamer van Koophandel samenwerken) wil ondernemers bewust maken van hun groeikansen en hen helpen bij het vinden van een coach, mentor of opleiding. Een van de mentoren die tijd ter beschikking stelt om andere ondernemers te helpen groeien, is Wim de Kwant van Widek, een internationaal bedrijf in fietsonderdelen. ”Mijn stelling is: de markt heeft altijd gelijk. Niets is onmogelijk, maar alles heeft een prijs. Vertrouw op jezelf.”

Hare Majesteit Koningin Máxima was op 23 januari aanwezig bij het Jaarevent van nlgroeit in Den Haag. Zij sprak de ondernemers toe als lid van het Nederlands Comité voor Ondernemerschap en Financiering. ”Fantastisch om hier zoveel ondernemers te zien die zich vrijwillig inzetten om collega’s te helpen met groeien. Als iedereen twee of drie anderen helpt, en zij helpen op hun beurt óók weer twee of drie collega’s, dan gaan we echt een verschil maken!”

25 januari: Fijn dagelijks ritueel

In elk huishouden met kinderen zou voorlezen een dagelijks ritueel moeten zijn, net als tanden poetsen, vindt Stichting Lezen. Voorlezen prikkelt de fantasie en helpt kinderen hun woordenschat te vergroten en teksten beter te begrijpen. Het aantal ouders dat voorleest, stijgt weliswaar gestaag, maar het kan beter en dus blijft aandacht nodig. Daarom organiseert de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek op initiatief van Stichting Lezen sinds 2004 de Nationale Voorleesdagen, gericht op kinderen van zes maanden tot en met zes jaar.

De veertiende editie van de Nationale Voorleesdagen ging van start op 25 januari. Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Laurentien deed mee. In de nieuwe bibliotheek in Almere-Stad las zij kinderen uit groep 1 en 2 voor uit De kleine walvis, geschreven en geïllustreerd door de Britse schrijver en illustrator Benji Davies. De Nederlandse vertaling is van Edward van de Vendel. Een jury van Nederlandse jeugdbibliothecarissen koos De kleine walvis als Prentenboek van het Jaar 2017.

De kleine walvis gaat over Boy, die samen met zijn vader en zes katten in een vissershuisje woont. Na een stormachtige nacht vindt hij een jonge walvis op het strand. Dat is het begin van een bijzondere vriendschap...

26 januari: Melk van gras tot glas

Nederland is na de Verenigde Staten ’s werelds tweede landbouwexporteur. De innovatiekracht van onze agrarische sector staat hoog aangeschreven. Een van de vele bedrijven die daaraan bijdragen, is Qlip. Dit bedrijf richt zich op kwaliteitsborging en voedselveiligheid bij melkveehouderijen, zuivelfabrieken en zuivelhandel. Jaarlijks analyseert het bedrijf bijna 15 miljoen rauwe melkmonsters van koeien en geiten. Ook verricht het chemische en microbiologische analyses op kaas, boter, melkpoeder en babyvoeding. De laatste jaren zijn de activiteiten van Qlip sterk toegenomen. Daarom werd het laboratorium in Zutphen fors uitgebreid. Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander verrichtte de opening op 26 januari en kreeg een rondleiding door het laboratorium.

Arjan Blom werkt als marketingmanager bij Qlip. "In ons laboratorium controleren wij de kwaliteit van gras tot glas. De chauffeur die de melk ophaalt bij de boer neemt daar een monster van in een flesje met een verzegelde sluiting en een chip. Die chip slaat alle informatie op, zoals veehouder, temperatuur en tijdstip. Van bijna elke koe in Nederland die melkt levert gaat er iedere zes weken een melkmonster naar ons laboratorium. We kunnen in de melk onder meer zien of een koe buiten vers gras heeft kunnen grazen of niet. De samenstelling is net iets anders, zo kunnen we vaststellen of het ‘weidemelk’ is.”

27 januari: Curaçao in de hoofdrol

In de literatuur van Curaçao neemt de roman Dubbelspel van Frank Martinus Arion uit 1973 een bijzondere plaats in. Arion maakt de ziel van het eiland voelbaar in zijn verhaal over vier mannen die iedere zondag samen domino spelen. Twee van hen gaan vreemd met de vrouwen van hun tegenspelers, waardoor het onschuldige spel een grimmige ondertoon krijgt. Macht, trots, vernedering, liefde en hoop strijden daarbij om de voorrang.

De verfilming van deze klassieke roman was op 27 januari de opening van het International Film Festival Rotterdam. Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander woonde de première in het Oude Luxor Theater bij, samen met filmliefhebbers uit alle delen van het Koninkrijk. Onder hen ook de weduwe van Frank Martinus Arion, Trudi Guda.

De regie van Double Play was in handen van Ernest Dickerson, die naam maakte als cameraman van Spike Lee en regisseur van tv-series als Dexter en The Wire. Hij vertelde over zijn bijzondere band met Curaçao: ”Tijdens het filmen vroeg een oudere vrouw me waar op het eiland ik ben opgegroeid. Toen ik haar vertelde dat ik een Amerikaan ben, schudde ze haar hoofd. ‘Als ik naar jou kijk, voel ik dat je van hier bent.’ Dat is misschien wel het mooiste compliment dat ik tijdens het filmen heb gehad. Ik heb Curaçao in beeld proberen te brengen met al haar kleuren en charmes. Curaçao is het belangrijkste personage in de film.”

27 januari: Inhaalslag

Leo Visser, Yvonne van Gennip, Johann Olav Koss, Gunda Niemann, Mark Tuitert en Sven Kramer reden er wereldrecords. Thialf in Heerenveen geldt als de snelste laaglandbaan ter wereld. Het in 1967 geopende ijsstadion werd in de loop der tijd meerdere keren verbouwd, de laatste maal in 2015/2016. Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander verrichtte de opening van het vernieuwde Thialf op 27 januari door het geven van startschoten voor een shorttrackrace en een langebaanwedstrijd.

Thialf kreeg onder meer een groot zonnedak met vijfduizend zonnepanelen. Deze zorgen voor een halvering van het energiegebruik en maken het ijsstadion tot het duurzaamste in zijn soort. Grote uitdaging in de vernieuwingsplannen was het realiseren van een zo goed mogelijke wedstrijdbeleving voor het publiek. In het nieuwe Thialf hebben toeschouwers vanuit elke positie in de hal een goed zicht op het ijs. Temperatuur en luchtvochtigheid zijn eenvoudig aan te passen aan specifieke wensen en behoeften.

Sven Kramer toonde zich heel blij met het vernieuwde Thialf: ”Het is beter dan we van tevoren hadden kunnen dromen. We waren het een beetje kwijtgeraakt, omdat op andere plekken in de wereld veel betere banen werden gebouwd. Die inhaalslag hebben we gemaakt. Nederland als schaatsnatie moet de meest fantastische ijsbaan hebben. Daarom ben ik blij dat die er nu is. Dit betekent heel veel. Het zijn voor ons de randvoorwaarden om uitmuntend te kunnen presteren.”