December 2019

• Beeld: ©M. ten Brinke

3 december: Raalte pakt het op

Gemeenten hebben er steeds meer taken bijgekregen. Ze zijn verantwoordelijk geworden voor de jeugdzorg, de zorg aan langdurig zieken en ouderen en voor werk en inkomen. Ook het omgevingsbeleid wordt gedecentraliseerd. Om uit de eerste hand te horen wat dit in de praktijk betekent, ging Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander op 3 december op werkbezoek bij de gemeente Raalte. Hij sprak daar met burgemeester Martijn Dadema en met medewerkers van de gemeente, leden van de Gemeenteraad en inwoners. De burgemeester vertelde dat Raalte deel uitmaakt van negentien verschillende samenwerkingsverbanden. Die regionale samenwerking is nodig om alle taken goed te kunnen uitvoeren. Tegelijkertijd doet de gemeente haar best om samen met de inwoners te bepalen wat er moet gebeuren. Volgens Renate Grefelman, voorzitter van Plaatselijk Belang Luttenberg, lukt dat redelijk goed: “Als jonge mensen geen woning kunnen vinden, trekken ze weg. Dan is een hele generatie voor ons dorp verloren. Dat is funest voor de leefbaarheid. Daarom werken wij samen met de gemeente aan woningbouw.”

Aan de leden van de Gemeenteraad vroeg de Koning of hun werk door de decentralisaties was veranderd. “Ja”, zei Bert Terlouw, die namens D66 in de Raad zit. “We houden extra de vinger aan de pols en hebben extra vergaderingen. Dat maakt het zwaarder dan voorheen, vooral voor een
eenmansfractie.” “Met een gewone baan ernaast is het een hele uitdaging”, aldus zijn collega Alexander Kreule (VVD). “Maar je leert wel prioriteiten stellen.”

3 december: Neem de bus

Elke dag maken vele honderdduizenden mensen in ons land gebruik van het openbaar vervoer. Wie kiest voor trein, bus, tram of metro in plaats van voor de auto, reist op een relatief duurzame manier. Natuurlijk is het dan wel belangrijk dat het OV goed georganiseerd is, zodat reizigers zo snel en comfortabel mogelijk op hun bestemming aankomen. Om te zien hoe dit in de praktijk verloopt, ging Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander op 3 december op werkbezoek bij het OV-Bureau Groningen Drenthe en Publiek Vervoer Groningen Drenthe in Assen. Deze twee organisaties werken nauw met elkaar samen aan een vervoersnetwerk dat zoveel mogelijk recht doet aan de wensen van de reiziger. Vervoerders, wegbeheerders, provincies en het Rijk bundelen hun krachten voor goede aansluitingen en een optimale bereikbaarheid. “Wij denken dat we het beter kunnen doen als we het samen doen, zowel voor de reiziger als kostentechnisch”, aldus Wilko Mol, directeur van het OV-bureau.

Niet alleen in samenwerking, maar ook in duurzaamheid lopen ze voorop in Groningen en Drenthe. Het openbaar busvervoer in de provincies is vanaf december 2019 bijna geheel emissievrij dankzij de inzet van elektrische bussen en streekbussen op waterstof. De Koning maakte een ritje in een waterstofbus door het centrum van Assen en sprak met reizigers, OV-medewerkers en bestuurders over hun ervaringen. “Wat wij doen, bestaat nog nergens anders in Nederland”, aldus Jan Bos, directeur Publiek Vervoer.

4 december: Rolmodellen

De wereld is als een flonkerend kristal, met talloze lichtvlakken en reflecties. Dat is de levensfilosofie van Kamala Ibrahim Ishag, een van de bekendste beeldend kunstenaars van Soedan. Zij behoort tot de eerste generatie vrouwen die afstudeerden aan het College of Fine and Applied Arts in Khartoum en is sinds de jaren zestig actief als schilder. Met haar werk draagt zij bij aan het zelfbewustzijn en de artistieke identiteit van het onafhankelijke Soedan. Als teken van waardering ontving zij op 4 december de Grote Prins Claus Prijs, uit handen van Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Constantijn, erevoorzitter van het Prins Claus Fonds. Het Prins Claus Fonds steunt en eert kunstenaars en culturele organisaties in gebieden waar culturele expressie onder druk staat.

Naast de Grote Prins Claus Prijs, reikte de Prins ook aan zes andere laureaten een prijs uit. In zijn toespraak ging hij in op het feit dat alle laureaten vrouw waren: "Deze keuze doet recht aan de rol die vrouwen in de samenleving spelen, als mensen die verandering teweegbrengen of juist de stabiliteit handhaven. Ik heb mezelf nooit als feminist beschouwd, maar poogde altijd een humanist te zijn. Ik geloof in de gelijkwaardigheid van alle mensen en in hun recht om hun talenten te ontwikkelen en gebruiken. Het is mijn diepe overtuiging dat diversiteit een positieve kracht is. De laureaten van vandaag zijn buitengewone mensen; rolmodellen voor ons allemaal.”

12 en 13 december: ‘Hier gebeurt zoveel goeds’

“We gaan wel een stukje verder toch?” Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix zette er op 12 december flink de pas in op het wandelpad Mary’s Point Trail in het nieuwe Mount Scenery Nationaal Park op Saba. De route loopt tot de ruïnes van Mary’s Point, een historische nederzetting uit de zeventiende eeuw. Dankzij de inzet van medewerkers van de Saba Conservation Foundation en van vrijwilligers is het overwoekerde pad weer begaanbaar gemaakt. De Prinses bekrachtigde die prestatie met de onthulling van een informatiebord voor wandelaars.

Het bezoek van de Prinses aan Saba stond in het teken van natuurbehoud. Ayumi Kuramae werkt op het eiland als Saba Bank National Park Officer en vertelde de Prinses over de stand van de natuur onder water. “Je zou kunnen zeggen dat ik de boswachter ben van de zee. De Saba Bank is een van de grootste onderwaterriffen van de Cariben en de Atlantische Oceaan. We doen er samen met onderzoekers alles aan om dit zoveel mogelijk te beschermen.”

Na Saba bracht de Prinses ook een bezoek aan Sint Eustatius. Hier ging zij onder meer kijken bij het herbebossingsproject ReforeStatia. Orkaan Irma verwoestte in 2017 duizenden bomen. Herbeplanting is essentieel om erosie van de bodem tegen te gaan en de unieke soortenrijkdom van het eiland veilig te stellen voor de toekomst. Prinses Beatrix is beschermvrouwe van de Dutch Caribbean Nature Alliance en volgt de ontwikkelingen die de natuur op de eilanden ten goede komen met belangstelling.

De Prinses ging daarnaast ook kijken bij enkele sociale initiatieven, waaronder de Mega D Youth Foundation. Deze organisatie helpt jongens en meisjes tot 18 jaar na school met huiswerk en de ontwikkeling van hun talent.

Prinses Beatrix liet duidelijk blijken hoezeer ze genoot van haar bezoek aan de beide Bovenwindse Eilanden: “Ik kom hier heel graag. De mensen zijn altijd zo hartelijk. Ik heb prachtige herinneringen en het blijft altijd even fantastisch. Het is heel fijn om hier te kunnen zijn. Er gebeurt zoveel goeds.”

• Beeld: ©Z.M. de Koning

Delen op Instagram

Steeds meer mensen volgen de activiteiten van de Koning en Koningin op Instagram. Eind 2019 had het Instagram-kanaal van het Koninklijk Huis meer dan een half miljoen volgers; een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor. De staatsbezoeken aan Ierland en India waren via het Instagram-kanaal van het Koninklijk Huis op de voet te volgen. Ook bijzondere mijlpalen in het gezin worden via Instagram en andere socialmediakanalen gedeeld. Zo maakte de Koning op 7 december ter gelegenheid van de zestiende verjaardag van Prinses Amalia een foto van zijn dochter, die via de socialemediakanalen beschikbaar kwam.

17 december: Radio is springlevend

“Radio gaat hand in hand met het leven. Radio raakt mensen. In het spanningsveld tussen programmamaker en luisteraar ontstaan elektriciteit en magie. Ik ken geen mooier vak dan radio.” Frits Spits was een van de radiomakers die op 17 december hun liefde voor het medium overbrachten aan Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander. De Koning bezocht het Radiohuis van de Nederlandse Publieke Omroep naar aanleiding van het honderdjarig bestaan van de radio in Nederland. In 1919 verzorgde Hanso Idzerda de eerste Nederlandse radio-uitzending, met tophits als ‘Turf in je Ransel’ en ‘Ave Maria’. Een eeuw later is radio nog steeds springlevend: Nederlanders luisteren er gemiddeld bijna tweeëneenhalf uur per dag naar en een nieuwe verschijningsvorm als de podcast is sterk in opkomst.

De Koning ging kijken in de studio’s van alle zenders die in het Radiohuis zijn gevestigd: NPO 1 (nieuws), 3 FM (pop), Radio 4 (klassiek) en Radio 5 (voor 55-plussers). Bij die laatste zender ontmoette hij Hans Schiffers, die het langstlopende radioprogramma ter wereld presenteert: Arbeidsvitaminen draait al sinds 1946.

De Koning sloot zijn tour af bij Radio 2-DJ Bart Arens, waar hij meedeed aan de Top 2000 Shuffle, een spel waarbij luisteraars fragmenten van Top 2000-nummers te horen krijgen en mogen  bepalen welk nummer in zijn geheel gedraaid wordt. De Koning koos na wikken en wegen voor ‘Ordinary Love’ van U2. “Ik kan U2 niet uitzetten. Ik vind dat gewoon heerlijke muziek.”

18 december: Kerst Muziekgala

Driehonderd basisschoolleerlingen uit alle provincies vormden op 18 december de grootste schoolband van Nederland. Zij traden op tijdens het Kerst Muziekgala in de IJsselhallen in Zwolle met een speciaal gecomponeerd lied: ‘Dit is Kerstmis’. Het Kerst Muziekgala werd op 22 december uitgezonden op NPO1. Hare Majesteit Koningin Máxima woonde de opnamen bij. Zij is erevoorzitter van het platform Méér Muziek in de Klas. Dit platform zet zich er samen met basisscholen, PABO’s, overheden en culturele organisaties voor in dat alle basisschoolleerlingen op school muziekonderwijs krijgen.

Een van de leerlingen die tijdens het gala optraden was de elfjarige Jaz’Elle, die haar eigen songteksten schrijft: “Ik vind het heel leuk om zelf liedjes te schrijven. Dan denk ik bijvoorbeeld aan iets dat me een beetje verdrietig maakt, zoals mijn vader die in Suriname woont en die ik niet zo vaak zie. Dan komen er allemaal woorden in mijn hoofd die daarmee te maken hebben. De rijmwoorden komen eigenlijk
vanzelf.”

Samen met haar muzikale helden Suzan & Freek voerde Jaz’Elle een bewerking uit van het nummer ‘Blauwe Dag’. Jaz’Elle tekende voor het rapgedeelte: “Ik weet niet waar je bent. Ik hoop dat je aan me denkt. Kan ik je deze Kerst verwachten?”

Naast Suzan & Freek deden ook Duncan Laurence, Gerard Joling en Wibi Soerjadi mee aan het Kerst Muziekgala.

• Beeld: ©RVD

25 december: Het is oké

Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander hield zijn Kersttoespraak in 2019 voor het eerst vanuit Paleis Huis ten Bosch. De Koning ging in op de viering van 75 Jaar vrijheid. “Vrijheid is nooit gratis. Zij vraagt altijd iets van ons: vertrouwen in elkaar, redelijkheid, de bereidheid om elkaar ruimte te geven. Iedereen die zich verdiept in wat vrijheid is, snapt waarom verdraagzaamheid zo belangrijk is. Als we mensen met een andere mening gaan bedreigen, ondermijnen we precies wat ons zo dierbaar is. Om vrij te zijn, moeten we het dwarse denken toelaten. In onszelf en bij anderen.”

De Koning signaleerde dat vrijheid en geluk samenhangen, maar dat geluk niet afdwingbaar is. “Het streven naar geluk is mooi, maar het mag geen obsessie worden. Ook verdriet mag er zijn. Ook twijfels en gevoelens van eenzaamheid mogen er zijn. Ook mislukkingen en tegenslagen horen bij het leven. In de jacht naar geluk en succes kunnen we onszelf soms voorbijlopen. We willen als vrije mensen het beste uit het leven halen, en verwijten het onszelf als dat niet lukt. We spiegelen ons aan anderen, leggen de lat hoog en presenteren graag een perfecte versie van onszelf aan de buitenwereld. Alsof er een taboe rust op onzekerheid en tekortkomingen. Maar niemand is perfect. Gelukkig maar.

Dit zeg ik ook tegen jonge mensen. Trek het je niet teveel aan als het eens tegenzit. Geef jezelf wat ruimte. Het is oké.”