Mei 2019

4 mei: Voor altijd hun onschuld verloren

“Op haar 19de werkte mijn moeder als kinderverzorgster in de crèche tegenover de Hollandsche Schouwburg. Hieruit wist zij samen met collega’s en met hulp van het verzet meer dan zeshonderd opgepakte kinderen weg te smokkelen. Zij legt een krans voor al die kinderen die niet gered konden worden, haar familie en alle andere omgekomenen.” Begeleid door haar zoon David was de 95-jarige Betty Goudsmit-Oudkerk één van de mensen die op 4 mei de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdachten tijdens de Nationale Herdenking bij het Nationaal Monument op de Dam. Mevrouw Goudsmit en haar zoon werden bij de kranslegging vergezeld door de 88-jarige Zjanna Brassem-Weiss en haar achternicht Sabina: “Als door een wonder is mijn oudtante niet opgepakt bij de zigeunerrazzia waarbij bijna onze hele familie, inclusief haar jongere broertje, is weggevoerd en vermoord, alleen omdat ze Sinti waren.”

Selma van de Perre-Velleman (96 jaar) was een van de mensen die een krans legden voor alle omgekomen verzetsstrijders. Zij werd begeleid door Katinka Jesse, dochter van medeverzetsstrijder Bob Jesse: “Selma, overlevende van vrouwenkamp Ravensbrück, zat samen met mijn vader in een verzetsgroep die honderden mensen aan valse papieren, voedselbonnen en onderduikplekken hielp. Daarbij verloren zij dierbaren en hun onschuld. Voor altijd.”

Ook Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander en Hare Majesteit Koningin Máxima legden een krans voor de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en oorlogssituaties en vredesmissies nadien.

8 mei: Het blijft magisch

Een eigen boomhut in de achtertuin. Een ballonvaart. Een bezoek aan Legoland. Een kijkje achter de schermen bij PEC Zwolle. Een glamour-fotoshoot met je vriendinnen. Veel kinderen dromen ervan. En soms komen die liefste wensen nog uit ook! Voor kinderen met een ernstige ziekte is de vervulling van zo’n liefste wens nog belangrijker dan voor hun gezonde leeftijdsgenoten. Jonge patiënten en hun ouders putten er moed, hoop en vertrouwen uit en plezier te midden van de zorgen. De mooie herinneringen kunnen een blijvende impact hebben. In 1989 werd met dit doel Make-A-Wish Nederland opgericht. De organisatie vervult wensen van ernstig zieke kinderen tussen 3 en 18 jaar. Elk jaar worden zo’n zeshonderd wensen vervuld. Elke wensvervulling is maatwerk en wordt tot in de puntjes voorbereid door een of meer van de vierhonderd vrijwilligers. Hare Majesteit Koningin Máxima bracht ter gelegenheid van het dertigjarig bestaan van Make-A-Wish Nederland een werkbezoek aan de organisatie in Hilversum.

Zij ontmoette onder anderen de moeder van Fauvé Benjamins, een meisje met een progressieve spierziekte die als liefste wens had om te leren hoe je honden moet trainen. Haar wens ging in vervulling in 2017. Fauvé’s moeder vertelde over de impact daarvan: “De aanloop naar de wensdag was zo zorgvuldig. Na twee jaar zegt ze nog steeds: ‘Mam, mag ik nog weer even de foto’s kijken?’ Het blijft magisch.”

13 - 15 mei: Goede oogst

Twee op de drie volwassen Ethiopiërs heeft nog geen toegang tot financiële diensten als een bankrekening, verzekering, kredietmogelijkheid of digitale betaalmethode. De regering van Ethiopië wil de economie graag stimuleren en weet dat toegang tot financiële diensten daarbij helpt. Hare Majesteit Koningin Máxima volgt de voortgang al jaren als speciale pleitbezorger van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties voor inclusieve financiering voor ontwikkeling. Zij bezocht het land in 2013, en in 2019 opnieuw, van 13 tot en met 15 mei.

De Koningin sprak met vertegenwoordigers van de overheid en de bankensector en bracht ook een aantal veldbezoeken, onder meer aan Debre Birhan. Hier ontmoette zij boeren die gerst leveren aan bierbrouwerij Habesha. De brouwerij geeft hun voorfinanciering in de vorm van zaaigoed, kunstmest en landbouwadviezen. De boeren betalen dit terug met een deel van de oogst. Habesha is deels eigendom van het Nederlandse Swinkels, waarvan de Koningin op 28 maart in Lieshout nog het driehonderdjarig bestaan meevierde. Stijn Swinkels: “Wij helpen de boeren om gerst te telen voor de brouwerij. We zorgen dat ze betere zaden hebben en met de opbrengst voorzien ze een deel van onze brouwerij van gerst.” Van de boeren hoorde de Koningin dat zij met het geleverde zaad dubbel zoveel oogst binnen kunnen halen.

De Koningin maakte in Ethiopië ook kennis met HelloSolar. Dit is een draagbare elektriciteitsvoorziening met zonnepanelen. Klanten betalen via hun mobiele telefoon voor de energie die zij afnemen.

15 mei: ‘Maak het van de inwoners zelf’

Het grootste burgerinitiatief van Nederland is te vinden in het Zeeuwse Bruinisse, op en rondom de Krammersluizen. Daar realiseerden ruim 4000 leden van de coöperaties Zeeuwind en Deltawind samen een windpark dat ruim 100 megawatt aan groene stroom produceert. Dat is vergelijkbaar met de elektriciteitsbehoefte van honderdduizend huishoudens. Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander verrichtte de opening op 15 mei.

De belangstelling van mensen om in Windpark Krammer te participeren was groot en de obligatielening werd dan ook flink overschreven. De leden van de energiecoöperaties kregen voorrang, evenals omwonenden omdat zij mogelijk last ondervinden van het project en dus ook recht hebben op de lusten. Windpark Krammer ligt in Natura-2000 gebied. De omgeving werd nauw betrokken bij de plannen en er is bij de aanleg zo goed mogelijk gekeken naar gevolgen voor de mensen en voor flora en fauna.

Monique Sweep, directeur van Deltawind: “Windpark Krammer bewijst dat de energietransitie niet is voorbehouden aan grote bedrijven. Ook coöperaties van burgers kunnen, met heel veel geduld en door intensief samen te werken met overheden, Rijkswaterstaat en natuurorganisaties, stapje voor stapje echt iets bereiken.” Commissaris van de Koning Han Polman vatte de essentie van het project als volgt samen: “De les hier is geweest: maak het van de inwoners zelf. Dan wordt het een succes.”

16 mei: Het eerlijke verhaal

Voor de bewoners van de wijk Opwierde-Zuid in Appingedam heeft de gaswinning in Groningen zeer ingrijpende gevolgen. Hun wijk is zwaar getroffen door bevingen en dat maakt een grootschalige versterkingsoperatie noodzakelijk. Van de 462 getroffen woningen worden 64 huizen versterkt en de overige 398 worden afgebroken en nieuw gebouwd. Dat betekent nogal wat voor de mensen in de wijk. Om hun verhaal te horen ging Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander op 16 mei naar Opwierde-Zuid. Hij kreeg daarbij een indruk van de menselijke en de bouwkundige kant van deze eerste grote versterkingsaanpak van woningen in de provincie.

Samen met burgemeester Anno Wietze Hiemstra en Commissaris van de Koning René Paas wandelde de Koning door de wijk en keek hij in twee woningen, waarvan er een wordt gesloopt en een wordt versterkt en verduurzaamd. De ingrijpende verandering van hun vertrouwde omgeving raakt sommige bewoners diep. Daarbij gaat het niet altijd alleen om het huis; één bewoner maakte zich vooral zorgen over zijn met liefde aangelegde tuin. Burgemeester Hiemstra: “De versterkingsopgave voor Appingedam is enorm. Dit heeft zoveel impact op de inwoners, zeker voor de komende jaren. Het was daarom goed dat de Koning hier was. Hij was goed op de hoogte en de inwoners kregen uitgebreid de mogelijkheid om hun verhaal te doen. Koning Willem-Alexander heeft het eerlijke verhaal van de inwoners gehoord.”

16 mei: Aanschuiven bij de iftar

De ramadan is voor moslims een maand van inkeer waarin tussen dageraad en zonsondergang wordt gevast. Direct na zonsondergang wordt het vasten gebroken met een maaltijd, waarbij vaak naast familieleden ook vrienden, buren en andere gasten aanschuiven. Bij de iftar draait het om samen eten en om het contact met anderen. Elk jaar organiseert buurthuis Mandelaplein in de Haagse wijk Transvaal een ontmoetingsavond rondom de iftar-maaltijd voor bewoners van de wijk, vrijwilligers en andere betrokkenen. Op 16 mei was Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander een van de mensen die van de gastvrijheid gebruik maakten. Hij genoot mee van de melk en dadels die traditiegetrouw bij de iftar horen en van de harirasoep gemaakt van kikkererwten, linzen, uien, tomaten en lamsvlees. Jongerenwerker en stagebegeleider Yassine Aberkane ontmoette de Koning in 2016 al tijdens een bezoek aan de Schilderswijk: “Het is leuk dat de Koning hier is. Dit is voor ons een moment van ontmoeting en bezinning. Familie en vrienden komen tijdens de iftar samen. Het is de bedoeling dat je met mensen aan tafel gaat zitten die je niet kent, net als hier.”

”Koning Willem-Alexander heeft vanavond Transvaal gezien zoals het werkelijk is”, aldus Marije Talstra, directeur van het buurthuis. ”Met buurtbewoners, vrijwilligers, stagiaires en professionals proberen we elke dag te zorgen dat iedereen meedoet, kansen benut, niet vereenzaamt en beweegt. De Koning heeft kunnen zien hoe hard hier gewerkt wordt door iedereen.”

16 mei: Scheepsbouw door de eeuwen heen

“In de zeventiende eeuw telde Amsterdam 26 scheepswerven. Elke week werden drie nieuwe schepen opgeleverd en duizenden mensen verdienden daarmee hun brood. Scheepsbouw zit in ons DNA. En nu, vier eeuwen later, zien we die gedrevenheid terug in de jachten van Feadship.” Koen Overtoom, CEO van Havenbedrijf Amsterdam, toonde zich enthousiast bij de opening van de nieuwe werf van Feadship op 16 mei. Hare Majesteit Koningin Máxima verrichtte de openingshandeling.

Feadship is een samenwerkingsverband van scheepswerven Royal Van Lent Shipyard (opgericht in 1849) en Koninklijke De Vries Scheepsbouw (opgericht in 1906). Met de komst van de nieuwe werf in Amsterdam kunnen de scheepsbouwers grotere jachten bouwen tot een lengte van honderdzestig meter. De Nederlandse jachtbouw hoort bij de wereldtop. In het ontwerpen, bouwen, inrichten en onderhouden van jachten komt veel expertise samen: designkwaliteit, innovatief vermogen en vakmanschap. Bij Feadship wordt ook geïnvesteerd in kennis en ontwikkeling. Het samenwerkingsverband heeft een hightech ontwerp- en engineeringsbureau en een eigen opleidingsinstituut voor diverse vakgebieden: de Feadshipacademie. In totaal werken er op de nieuwe werf 1.800 mensen.
Koningin Máxima kreeg een rondleiding over de werf en sprak met medewerkers over hun werk en over het succes van de maritieme sector in Nederland. Marketingdirecteur Farouk Nefzi: “Natuurlijk hebben we goede kennisinstituten voor scheepsbouw. Maar onderschat ook niet de kracht van oude familiebedrijven.”

17 mei: Mogen stemmen in vrijheid

In 1919 kregen alle vrouwen in Nederland actief kiesrecht, twee jaar na de invoering daarvan voor mannen. Het honderdjarig bestaan van het Algemeen Kiesrecht werd op 17 mei gevierd in de Ridderzaal in Den Haag. Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander en Hare Majesteit Koningin Máxima waren erbij.

Voorzitter van de Tweede Kamer Khadija Arib vertelde tijdens de viering wat het Algemeen Kiesrecht voor haar betekent: “Afkomstig uit een land waar dictatuur heerste, kan ik me niet herinneren dat mijn ouders ooit hebben gestemd. Ze konden niet lezen en schrijven, maar één ding wisten ze zeker: er was geen democratie, en daardoor konden ze niet in alle vrijheid stemmen. Ik sta vandaag hier. In een Nederland waar je trots op kunt zijn en waar je erop kunt vertrouwen dat je zelf kunt bepalen wie jou vertegenwoordigt in de Tweede Kamer, in de gemeenteraad, Provinciale Staten en het Europees Parlement. We realiseren ons niet altijd hoe bijzonder dat is.”

Aan honderd jaar Algemeen Kiesrecht werd niet alleen in de Ridderzaal aandacht besteed. Zo was in de Tweede Kamer de tentoonstelling ‘Ik vier mijn stem’ te zien en konden MBO-scholen de beschikking krijgen over een lespakket over het algemeen kiesrecht.

20 - 22 mei: Herzblut in der Scheune

In de reeks bezoeken aan Duitse deelstaten die Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander en Hare Majesteit Koningin Máxima sinds 2013 brengen, was het in mei 2019 de beurt aan Mecklenburg-Voor-Pommeren en Brandenburg. Op 20 mei werden de Koning en Koningin door minister-president Manuela Schwesig van Mecklenburg-Voor-Pommeren ontvangen in Schwerin. Ze kregen een lunch aangeboden in de Orangerie van Schloss Schwerin, waar de overgrootvader van de Koning – Prins Hendrik – als kind woonde.

Een belangrijk thema tijdens het bezoek was de leefbaarheid op het platteland. Mecklenburg-Voor-Pommeren kent veel dorpen met een teruglopend aantal inwoners, waardoor het steeds moeilijker wordt voorzieningen op peil te houden. De Koning en Koningin gingen kijken in Bollewick, een dorp dat de demografische trend wist te trotseren. Sinds de Duitse Hereniging is de bevolking bijna verdubbeld tot 650 mensen. Het hart van het dorp is ‘die Scheune’, een grote veldstenen schuur die door de inwoners is omgevormd tot een cultuur- en marktcentrum waarin het gemeentehuis, een hotel, expositieruimtes en ambachtelijke bedrijven gevestigd zijn. Bollewick geldt als voorbeeld van de kracht van burgerparticipatie. De Koning was onder de indruk: “De belangrijkste grondstoffen zijn altijd en overal weer menselijke creativiteit, gemeenschapszin en daadkracht. Weinig is onmogelijk voor mensen die zich met Herzblut inzetten voor het gezamenlijk belang.”

• Beeld: ©Hollandse Hoogte

In Brandenburg brachten de Koning en Koningin onder andere een bezoek aan de Henning von Tresckow Kazerne in Potsdam, samen met minister Ank Bijleveld van Defensie en haar Duitse collega Ursula von der Leyen. Nederland en Duitsland trekken bij de meeste internationale missies samen op. De hechte militaire samenwerking tussen onze beide landen bestaat al vele jaren en in de loop der tijd zijn de militaire eenheden steeds meer geïntegreerd geraakt. Ook bezocht het Koningspaar de Media Tech Hub Potsdam, een grensverleggend centrum voor film, mediatechnologie, virtual reality en digitale technieken. Ze bekeken onder meer een studio waarin mensen en objecten driedimensionaal
worden gescand, waardoor realistische, hologram-achtige reproducties mogelijk worden. Hier ontmoetten zij een aantal vertegenwoordigers van de Duitse en Nederlandse creatieve industrie.

Minister-president Dietmar Woidke bood zijn gasten een lunch aan in Schloss Sanssouci. In zijn tafelrede beklemtoonde hij het belang van grensoverschrijdende samenwerking: “In de grensregio’s ‘voel’ je Europa. Ik heb met mijn buren aan de andere kant van de grens meer gemeen dan dat er dingen zijn die ons scheiden.” De Koning merkte op dat de samenwerking met de Poolse buren zelfs expliciet in de Grondwet van Brandenburg staat vermeld: “Het Koninkrijk der Nederlanden heeft die speciale vermelding niet… Maar wees gerust: dat nemen wij U beslist niet kwalijk! Wij voelen ons wel degelijk aangesproken!”

23 mei: Psychisch letsel

Trauma is het Griekse woord voor wond. Een psychotrauma is het psychische letsel dat mensen kunnen oplopen na een schokkende gebeurtenis. Dat kunnen oorlogservaringen, rampen en aanslagen zijn, maar ook ongevallen of andere ingrijpende incidenten die brandweerlieden, politieagenten of treinmachinisten meemaken. De gevolgen kunnen lang doorwerken en het leven van mensen ernstig beïnvloeden. Des te belangrijker zijn een goede zorg en begeleiding. ARQ Nationaal Psychotrauma Centrum in Diemen is het expertisecentrum waarin alle disciplines op dit gebied samenkomen: preventie, advies, onderzoek, diagnostiek en behandeling van posttraumatische stressstoornissen.

Hare Majesteit Koningin Máxima bracht donderdag 23 mei een werkbezoek aan het expertisecentrum. Zij sprak met experts, behandelaars en patiënten over hun werk en ervaringen. Onder hen was een veteraan die in 1993 als dienstplichtig militair in Sarajevo meemaakte hoe de belegerde stad onder vuur werd genomen met zware artillerie. De verschrikkelijke beelden achtervolgden hem lange tijd, maar de behandeling heeft ervoor gezorgd dat hij zich beter is gaan voelen. Tijdens het werkbezoek was er ook aandacht voor nieuwe technologieën, zoals 3MDR, waarbij mensen op een loopband de confrontatie aangaan met beelden die zijn verbonden met hun trauma.
Bestuursvoorzitter Jan-Wilke Reerds van ARQ: “De interesse die de Koningin vandaag toonde in de gesprekken met onze patiënten en medewerkers benadrukt het belang van aandacht voor getroffenen van schokkende gebeurtenissen en van preventieve maatregelen, goede zorg, kennisuitwisseling en onderzoek op het gebied van psychotrauma.”

23 mei: Vrijwilligerswerk is tweezijdig

“De kans hebben om je leefwereld groter te maken door iets voor en met anderen te doen. Dát is de essentie van vrijwilligerswerk. Vrijwilligers geven veel, maar ze krijgen er ook veel voor terug.” Hare Majesteit Koningin Máxima maakte op 23 mei bij de uitreiking van de Appeltjes van Oranje duidelijk dat tweezijdigheid de kracht is van vrijwilligerswerk, en dat het dus belangrijk is rekening te houden met de wensen en talenten van de vrijwilligers. De Appeltjes van 2019 waren bestemd voor organisaties die op een buitengewone manier vrijwilligers mobiliseren en enthousiast houden.

De Grote Appel werd toegekend aan Stichting Met je Hart. Deze Stichting doorbreekt eenzaamheid onder ouderen. Vrijwilligers bouwen hun eigen netwerk op door contacten te leggen met horeca, zorginstellingen, studentenverenigingen, scholen, kerken en bedrijven. Zo ontstaat een enthousiaste kring van mensen die ouderen uit hun isolement haalt en laat genieten van mooie ontmoetingen. Het begon in Utrecht, maar binnen zes jaar waren er initiatiefnemers in 26 gemeenten. Oprichter Babs van Geel: “Dit is een enorme waardering voor onze vrijwilligers. En vooral voor de ondernemende vrouwen die Met je Hart in hun eigen gemeente zijn gestart en andere mensen inspireren om met ons mee te doen en het leven van ouderen een stukje mooier te maken.”

De andere Appeltjes gingen naar Taal Doet Meer in Utrecht en naar ElanArt uit Gelderland, dat jongeren uit asielzoekerscentra via creatieve expressie verbindt met omwonenden.

28 mei: Ze vat oe, nou nou nou

“Ik ben in mijn leven – op een paar uitzonderingen na – louter goede mensen tegengekomen. Mensen die mij kansen gegeven hebben en vooruit hebben geholpen. Dan geef ik ook graag iets terug.” Met deze woorden motiveerde Paul Spapens zijn levenslange vrijwillige inzet voor de cultuur in Noord-Brabant. Hij was een van de drie winnaars van een Zilveren Anjer van het Prins Bernhard Cultuurfonds, die op 28 mei werden uitgereikt door Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix. Paul Spapens schreef circa 110 boeken over uiteenlopende thema’s als bedevaartsoorden, trappistenbier en de geschiedenis van de gastarbeiders in Brabant. Ook was hij nauw betrokken bij het initiatief om liedjes van The Beatles in het Brabants te vertalen. ‘Lady Madonna’ werd ‘Oh lustig vrouwke’ en ‘She loves you, yeah yeah yeah’ kreeg een nieuw leven als ‘Ze vat oe, nou nou nou’.

Ook Herman en Cora Labberté-Hoedemaker ontvingen een Zilveren Anjer. Zij steunen al twintig jaar studenten muziek en beeldende kunst met beurzen, de aanschaf van instrumenten en veel persoonlijke aandacht.

De derde Zilveren Anjer ontving Albert Goutbeek voor zijn tomeloze inzet voor cultuur, natuur en archeologie in en om Dalfsen. “Ik ben geboren in het landschap, in een heel klein huisje met een rieten dak. Als kind al werd ik op het landschap gedrukt, op de aarde, de bosranden en de korenvelden. Dan ga je dat onderzoeken en er verhalen over vertellen om aan anderen dat gevoel over te brengen.”

28 mei: Slimme vloeren en andere ondersteuners

Voor mensen met dementie wordt de leefwereld stapje voor stapje kleiner. Uit veiligheidsoverwegingen krijgen ze vaak te maken met gesloten deuren en een beperkte bewegingsruimte. Alles wordt in het werk gesteld om risico’s te verminderen. Dat gebeurt met de beste bedoelingen. Maar kan het ook anders? Zorginstelling TanteLouise vindt dat ook mensen met dementie recht hebben op zoveel mogelijk vrijheid, maar wel op een verantwoorde manier. Een van de plekken waar dit ideaal werkelijkheid wordt, is Hof van Nassau in Steenbergen. Hare Majesteit Koningin Máxima verrichtte op 28 mei de opening van dit nieuwe verpleeghuis. Ze sprak er met bewoners en medewerkers en maakte kennis met technologische innovaties die mensen met dementie meer vrijheid bieden. Zo wordt er geëxperimenteerd met een slimme vloer met sensoren die de manier van lopen van de bewoners registreren. “Dankzij de slimme vloer kunnen we bijhouden hoe het met iemand gaat en of wij daarin moeten ingrijpen”, aldus innovatieadviseur Matthieu Arendse. “Als de vloer signaleert dat een bewoner verdwaasd of slecht loopt, kunnen de sensoren een signaal geven aan de verpleging dat het misschien tijd is voor een rollator of een heupairbag of zelfs dat er naar de mentale gesteldheid van de bewoner gekeken moet worden.” “Vrijheid staat hier centraal”, aldus verpleegkundige Milou Quist. “Iedere cliënt geven we de maximale vrijheid die hij of zij aankan.”

• Beeld: ©S. Oliver

29 mei: Schaduwspel

Honderdnegentien voorstellingen met in totaal zesenzeventigduizend bezoekers in zesentwintig dagen. Het Holland Festival weet liefhebbers van de podiumkunsten ieder jaar weer een rijk aanbod aan internationale producties voor te schotelen. Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander en Hare Majesteit Koningin Máxima beleefden op 29 mei de openingsavond mee. Zij zagen ‘The Head & the Load’, een muziektheaterproductie van de Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge. Kentridge verbeeldt in deze voorstelling de Eerste Wereldoorlog vanuit Afrikaans perspectief. Twee miljoen Afrikanen werden tijdens deze oorlog als dragers gebruikt door de Britten, Fransen en Duitsers. Hun bittere lot heeft buiten Afrika nauwelijks aandacht gekregen. William Kentridge: “The Head & The Load gaat over Afrika en Afrikanen in de Eerste Wereldoorlog, dat wil zeggen over alle tegenstrijdigheden en paradoxen van het kolonialisme die samenbalden en tot een kookpunt kwamen in deze oorlog. Het gaat over historisch onbegrip en historische onzichtbaarheid. Het doel van deze voorstelling is om zowel te erkennen als vast te leggen.”

The Head & the Load is een combinatie van zang, muziek, beweging, tekst, schaduwspel en filmprojectie op een scherm van 50 meter breed. De  muziek is van Philip Miller en Thuthuka Sibisi en de choreografie van Gregory Vuyani Maqoma.

• Beeld: ©E. Verheven

Oranje Leeuwinnen

Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander moedigde op 7 juli samen met Prinses Amalia en Prinses Ariane het Nederlandse team aan bij de finale van het Wereldkampioenschap voetbal vrouwen in Lyon. De Oranje Leeuwinnen speelden tegen de regerend wereldkampioen de Verenigde Staten. Het Amerikaanse team bleek sterker en won met 2-0.

Op weg naar de finale won het Nederlandse team van Nieuw-Zeeland, Kameroen, Canada, Japan, Italië en Zweden.

29 mei: Blozend fruit

Brede rivieren, bloeiende boomgaarden en blozend fruit: de Betuwe is een streek die veel positieve associaties oproept. Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander en Hare Majesteit Koningin Máxima brachten op 29 mei een streekbezoek aan de Betuwe en hoorden hoe traditie en vernieuwing er hand in hand gaan.

Flipje, de mascotte van de jamfabriek in Tiel die uitgroeide tot het symbool van de streek, straalt een en al overvloed uit. De bloeiende economie heeft echter ook een keerzijde: ondernemers hebben moeite om voldoende werknemers te vinden. Daarom komen deze steeds vaker uit andere Europese landen. Om in de toekomst gemakkelijker geschoold personeel te vinden, werken ondernemers en onderwijsinstellingen nauw samen. In Opheusden bezochten de Koning en Koningin laanboomkwekerij Volentis, waar ze onder anderen Mitchell Mulder ontmoetten. Hij vertelde over zijn studie aan Helicon VMBO Kesteren en zijn ambitie om hovenier te worden: “We krijgen hier veel praktijk en veel stage. Tijdens mijn vorige opleiding was er alleen maar veel theorie. Hier oefen je in de praktijk en daardoor snap je het beter. Door de stage leer je heel veel en krijg je het gevoel dat je veel kan.”

In Tiel bezocht het Koninklijk Paar Transportbedrijf Vonk, een familiebedrijf dat ooit is begonnen als vervoerder van fruit, maar zich heeft ontwikkeld tot specialist in het vervoer van witgoedproducten in Europa.

In Geldermalsen gingen de Koning en Koningin op bezoek bij FruitMasters, een coöperatie met vierhonderd aangesloten fruittelers. Daar kregen zij de nieuwe duurzame verpakking voor appels gepresenteerd: recyclebaar karton en composteerbare fruitstickers in plaats van plastic. Directeur Kees de Kat: “FruitMasters bestaat 115 jaar. Sinds onze oprichting lopen we als specialisten in hard- en zachtfruit voorop in de markt, ook op het gebied van duurzaamheid.”