Jaaroverzicht Koninklijk Huis 2021

Vandaag is het Jaaroverzicht Koninklijk Huis 2021 gepubliceerd.

Het jaaroverzicht bevat een overzicht van de publieke optredens, werkbezoeken in binnen- en buitenland en andere werkzaamheden van Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander, Hare Majesteit Koningin Máxima, Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix der Nederlanden en andere leden van het Koninklijk Huis. Honderd geselecteerde activiteiten zijn nader toegelicht, zoals de staatsbezoeken aan Duitsland en Noorwegen, streekbezoeken aan Noord-Limburg en Zuid-Salland en het bezoek aan het door overstromingen getroffen Zuid-Limburg.

Net als de vorige editie, geeft ook het jaaroverzicht 2021 - via de ontmoetingen van Koning Willem-Alexander, Koningin Máxima en de andere leden van het Koninklijk Huis - een beeld van het verloop van de coronacrisis en de impact daarvan op de Nederlandse samenleving. De eerste maanden van het jaar vonden bezoeken veelal digitaal plaats, daarna was er meer ruimte voor fysieke ontmoetingen. Er waren bezoeken aan zorgmedewerkers, scholen, hulpverleners, ondernemers en de culturele sector. Er was aandacht voor het vaccinatieprogramma, voor mensen die te maken kregen met geweld en plunderingen en voor de gevolgen van de coronacrisis op de mentale gezondheid. Een gesprek over de organisatie van de Tweede Kamerverkiezingen stond in het teken van het veilig en verantwoord laten verlopen ervan tijdens de pandemie.

2021 bood daarnaast ook weer ruimte voor feestelijkheden. Koningsdag werd in Eindhoven in aangepaste vorm gevierd en het Koninklijk Staldepartement vormde het decor voor een groots online concert van The Streamers. De Olympische- en Paralympische medaillewinnaars kregen een welverdiend ontvangst op Paleis Noordeinde. In aanloop naar haar vijftigste verjaardag op 17 mei tourde Koningin Máxima, als erevoorzitter van Meer Muziek in de Klas, door Nederland om bestaande en nieuwe MuziekAkkoorden te vieren. Prinses Catharina-Amalia, de Prinses van Oranje, werd een dag na haar achttiende verjaardag op 7 december binnengeleid in de Raad van State. Ter gelegenheid van haar verjaardag verscheen een geschreven persoonlijk portret van de hand van Claudia de Breij en nieuwe portretfoto’s van Frank Ruiter.

De thematische bijlage van dit jaarverslag belicht de werkzaamheden en collecties van de Koninklijke Verzamelingen.

Dit is de twaalfde editie van het Jaaroverzicht Koninklijk Huis. Het jaaroverzicht is gepubliceerd op www.koninklijkhuis.nl.

RVD, nr. 61