Jaaroverzicht 2019: Ten geleide

• Beeld: ©Ministerie OCW

TEN GELEIDE

De kade van Terneuzen was de plek waar op 31 augustus de viering van 75 Jaar Vrijheid van start ging. Samen met duizenden mensen uit Zeeland en daarbuiten, markeerden Zijne Majesteit de Koning en Hare Majesteit de Koningin dat 75 jaar geleden met de Slag om de Schelde de bevrijding van ons land begon. Ook het Belgische Koningspaar was hierbij aanwezig. Het thema ‘herdenken in vrijheid’ kwam in 2019 in veel activiteiten van de Leden van het Koninklijk Huis terug. Niet alleen de Koning en Koningin, maar ook Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix, Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet en prof.mr. Pieter van Vollenhoven besteedden hier aandacht aan, in Arnhem, Den Haag, Putten, Breda, Vught en vele andere gemeenten.

De Koning vertegenwoordigde ons Koninkrijk tijdens de algemene vergadering van de Verenigde Naties in september. De Koningin stond samen met de Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties stil bij de resultaten van haar werk als zijn speciale pleitbezorger voor inclusieve financiering voor ontwikkeling. In 2019 bekleedde zij deze functie tien jaar.

Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Constantijn vierde in 2019 zijn vijftigste verjaardag en prof.mr. Pieter van Vollenhoven werd tachtig. Naast die feestelijke mijlpalen werd de Koninklijke Familie ook geconfronteerd met verdriet. Op 16 augustus overleed Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Christina, op 72-jarige leeftijd.

Aan het begin van 2019 verhuisden de Koning en Koningin en hun drie dochters van de Eikenhorst in Wassenaar naar het gerestaureerde Paleis Huis ten Bosch in Den Haag. Het resultaat van de restauratie wordt getoond in dit Jaaroverzicht.

Het hart van het Jaaroverzicht wordt gevormd door de veelzijdige werkzaamheden van de Leden van het Koninklijk Huis in het afgelopen jaar. Honderd bezoeken en activiteiten in binnen- en buitenland worden speciaal belicht. Ze bestrijken de meest uiteenlopende onderwerpen, van Rembrandt tot robots, van buurtinitiatieven tot beroepsonderwijs, van de gevolgen van gaswinning tot geestelijke gezondheid, van sluizen tot scharrelondernemers en van de band met Ierland tot de relatie met India. Bij al die onderwerpen horen bijzondere verhalen, van mensen die er met hart en ziel bij betrokken zijn. Die verhalen staan centraal.

Chris Breedveld

Grootmeester van het Huis van Zijne Majesteit de Koning