Maart

• Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima bij het Kasteel van Bratislava
    Beeld: ©ANP

7–9 maart: Staatsbezoek aan Slowakije

Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima brengen op uitnodiging van president Zuzana Čaputová een staatsbezoek aan de Slowaakse Republiek.

Het staatsbezoek vindt plaats van dinsdag 7 tot en met donderdag 9 maart. Nederland en Slowakije zijn partners met gedeelde waarden en gezamenlijke prioriteiten, ook in de EU en de NAVO. Tijdens het bezoek staan het belang van de rechtsstaat, klimaat – inclusief de transitie naar een circulaire economie – en een inclusieve en diverse samenleving centraal.

Tijdens de tweede dag van het bezoek, Internationale Vrouwendag, begint het Koninklijk Paar met een discussie met Slowaakse jongeren over gendergelijkheid en vrouwenemancipatie. De jongeren spreken over hun ervaringen en hun kijk op de toekomst. Ook bezoeken zij het Business Forum ‘The future is now’ waar Nederlandse en Slowaakse innovatieve ondernemers ideeën en kansen uitwisselen op het gebied van duurzaamheid, gezondheid en circulaire economie.

In Liptovský Mikuláš bezoeken Koning Willem-Alexander, Koningin Máxima en president Čaputová daarna een school waar zij met leerlingen in gesprek gaan over democratie en desinformatie. Via een speciale leermodule leren de kinderen over democratische waarden en het herkennen van nepnieuws. Het staatsbezoek wordt afgesloten in het Nationaal Park Tatra.

Slowakije viert in 2023 zijn dertigjarig bestaan.

• Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima nemen deel aan NLdoet van het Oranje Fonds. Zij gaan samen met vrijwilligers aan de slag om Wijktuin Noordhove van stichting Piëzo gereed te maken voor een nieuwe plantseizoen.
    Beeld: ©Oranje Fonds / Patrick van Katwijk

10 maart: Planten en oogsten met NLdoet

Tijdens NLdoet op 10 en 11 maart kan iedereen op bijna 7.000 plekken in Nederland op een laagdrempelige manier kennismaken met vrijwilligerswerk en ervaren hoe het is om iets voor een ander te betekenen.

Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima, beschermpaar van het Oranje Fonds, gaan samen met vrijwilligers aan de slag om Wijktuin Noordhove van stichting Piëzo in Zoetermeer gereed te maken voor een nieuw plantseizoen. De wijktuin is voor iedereen toegankelijk en heeft onder meer een sociale groente- en bloementuin.

De gedachte achter sociaal tuinieren is dat mensen van verschillende achtergronden samen in de tuin werken, ieder naar zijn of haar eigen vermogen, kennis en kunde. In het teeltseizoen (mei-oktober) komt de oogst ten goede aan mensen die het hard kunnen gebruiken.

• Koningin Máxima werkbezoek MIND Us school De Goudse Waarden Gouda
    Beeld: ©Robin Utrecht

14 maart: Bewegen naar zelfvertrouwen

Koningin Máxima, erevoorzitter van MIND Us, brengt een bezoek over de invloed van sport op de mentale gezondheid van jongeren. Zij spreekt met jongeren, sportorganisaties en wetenschappers over het belang van sporten voor jongeren en rol die coaches en begeleiders spelen als gesprekspartner voor jongeren. Ook wordt gesproken met rolmodellen over hoe zij jongeren het goede voorbeeld kunnen geven door te praten over hun eigen ervaringen met bijvoorbeeld prestatiedruk.

Koningin Máxima bezoekt daarnaast verschillende initiatieven die zich richten op sport en mentale gezondheid, zoals een project waarbij gastcolleges en sportlessen worden gegeven op scholen om mentale problemen bespreekbaar te maken en een project om met sport het zelfvertrouwen van kinderen stimuleren.

• Koning Willem-Alexander New York Water Week Verenigde Naties
    Beeld: ©ANP / Koen van Weel

21-22 maart: Water verbindt ons

Koning Willem-Alexander houdt een toespraak bij de opening van de VN-waterconferentie. Het Koninkrijk der Nederlanden organiseert deze conferentie samen met Republiek Tadzjikistan. Het is de eerste conferentie van de Verenigde Naties op het gebied van water in bijna vijftig jaar. De conferentie moet bijdragen aan het behalen van de internationale afspraken op het gebied van water. Bijna elk land heeft een uitdaging op het gebied van water: te veel, te weinig of van slechte kwaliteit. Op de conferentie wordt daarom een zogenoemde Water Action Agenda gepresenteerd, waarin plannen en bijdragen staan van deelnemende landen, organisaties, bedrijven en het maatschappelijk middenveld.

Naast de VN-waterconferentie neemt de Koning ook deel aan enkele programmaonderdelen van de New York Water Week, georganiseerd door Nederland en New York City. De stad fungeert van 18 tot en met 24 maart als locatie om bewustzijn te vergroten, best practices onder de aandacht te brengen en innovatieve ideeën uit te wisselen om schoon en veilig water in de toekomst te kunnen garanderen.

• Koning Willem-Alexander Skills The Finals
    Beeld: ©ANP

24 maart: Vakmensen

Wie wordt Nederlands Kampioen bloembinder, tegelzetter of bijvoorbeeld schilder? De Koning bezoekt Skills The Finals, het jaarlijkse Nederlands Kampioenschap voor vakwedstrijden in het (v)mbo. Tijdens het tweedaagse evenement strijden honderden vmbo-leerlingen en mbo-studenten om de titel Nederlands Kampioen in hun vakgebied. WorldSkills Netherlands wil jongeren inspireren te kiezen voor het beroepsonderwijs en vakmanschap.

Koning Willem-Alexander spreekt met finalisten bij de stands van bloembinders, kappers, schilders, tegelzetters en mechatronici (studenten die in één opleiding electrotechniek, werktuigbouwkunde en informatica combineren). Ook ontmoet hij voormalig kampioenen, juryleden, docenten en wedstrijdorganisatoren.

• Koning Willem-Alexander bezoekt Koninklijke Marechaussee
    Beeld: ©Ministerie van Defensie

28 maart: Opsporing van oorlogsmisdrijven in Oekraïne

Oekraïne heeft het internationaal Strafhof en de EU-lidstaten gevraagd om ondersteuning bij het opsporingsonderzoek naar oorlogsmisdrijven gepleegd in Oekraïne.

Koning Willem-Alexander bezoekt medewerkers van het Forensische Opsporingsteam die onder de vlag van het Internationaal Strafhof onderzoek hebben gedaan in Oekraïne. Het team bestaat uit rechercheurs van de Brigade Recherche van de Marechaussee en experts van andere defensieonderdelen. Zij spreken met de Koning over de verschillende activiteiten, ervaringen en resultaten van de Nederlandse forensische opsporingsteams in Oekraïne.

• Koningin Máxima bij DB4ALL/Tigers Roermond
    Beeld: ©Oranje Fonds / Patrick van Katwijk

29 maart: Verschilmakers in Roermond

Het Vrouwencentrum Maximina en DB4ALL/Tigers Roermond worden ondersteund door het Oranje Fonds. Koningin Máxima brengt een bezoek aan beide organisaties.

Vrouwencentrum Maximina is een ontmoetingsplaats voor vrouwen met verschillende achtergronden in de wijk Donderberg. Het centrum krijgt door het Oranje Fonds-programma ‘De Verschilmakers’ ondersteuning en begeleiding om jonge vrijwilligers aan zich te binden. Koningin Máxima krijgt een korte rondleiding en spreekt met de initiatiefnemers en betrokkenen.

Met DB4ALL Kookt van DB4ALL/Tigers Roermond verzorgen jongeren tijdens de Ramadan belangeloos duizenden maaltijden voor buurtbewoners die wat steun kunnen gebruiken. Het project heeft ook een positieve impact op de jongeren zelf. DB4ALL Kookt won de Onze Buurt Prijs 2021. Met het prijzengeld is een keuken in het jongerencentrum gerealiseerd. Deze prijs wordt mede ondersteund door het Oranje Fonds. Tijdens het bezoek spreekt Koningin Máxima met jongeren en de initiatiefnemers.

• Koningin Máxima Fire Bucket Operation training Chinook-helikopter
    Beeld: ©Ministerie van Defensie

30 maart: Bluswater

Nederland zal in de toekomst te maken krijgen met meer natuurbranden. Hiervoor waarschuwen experts van het KNMI en andere kenniscentra in een gezamenlijk rapport. Wanneer de brandweer een vuur zelf niet onder controle krijgt, kan een beroep gedaan worden op de Cougar- en Chinook-helikopters van het Defensie Helikopter Commando (DHC).

Koningin Máxima is bij een Fire Bucket Operatie training van het DHC op vliegbasis Gilze-Rijen. Er wordt meegevlogen met een trainingsvlucht van een Chinook-helikopter waarbij een bluszak wordt gevuld en een fictief gebied wordt geblust. Voorafgaande aan de vlucht is er een introductie over ontwikkelingen binnen de Koninklijke Luchtmacht, het helikopterdomein en samenwerking met civiele organisaties. Ook is er een briefing over de uitvoering van Fire Bucket Operaties. Na de vlucht spreekt Koningin Máxima met medewerkers over de technische en logistieke ondersteuning bij Fire Bucket Operaties en de ontwikkeling van het Defensie Helikopter Commando.

• Koning Willem-Alexander ontvangt voorzitter Europees Parlement Roberta Metsola op Paleis Huis ten Bosch
    Beeld: ©Rotapool / Patrick van Katwijk

31 maart: Voorzitter Europees parlement

De voorzitter van het Europees Parlement, Roberta Metsola, wordt door de Koning in audiëntie ontvangen op Paleis Huis ten Bosch.

Voorafgaand aan het ontvangst van de Koning ontvangt minister-president Rutte voorzitter Metsola op het ministerie van Algemene Zaken.