Koning en Koningin bezoeken Dia di Rincon op Bonaire en SAIL Aruba 2015

Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander en Hare Majesteit Koningin Máxima wonen op donderdag 30 april op uitnodiging van de Gezaghebber van Bonaire, Edison Rijna, de viering bij van Dia di Rincon. Op 1 mei brengen Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima op uitnodiging van de Gouverneur van Aruba, Fredis Refunjol, in Oranjestad een bezoek aan SAILAruba 2015. Ook minister Plasterk van Binnenlandse Zaken is bij de evenementen aanwezig.

Vergroot afbeelding Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima bezoeken de 'Stentenstraat', een proeverij met traditionele gerechten van Bonaire.
Beeld: ©ANP / Robin Utrecht

Als beschermpaar van het Oranje Fonds maken de Koning en Koningin van de gelegenheid gebruik op Bonaire en Aruba twee projecten, die deelnemen aan het Oranje Fonds Programma Kansen voor Jongeren, te bezoeken, alsook één van de Appeltjes van Oranje-winnaars van 2015.

30 april Dia di Rincon, Bonaire

Op Dia di Rincon komen duizenden bezoekers van Bonaire en de andere eilanden naar het oudste dorp van het eiland, Rincon, om een feest van cultuur en tradities te vieren. Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima worden samen met Gezaghebber Rijna 's ochtends in Rincon verwelkomd door de voorzitter van het organisatiecomité, Francisco Janga. Na een vlaggenceremonie met volksliederen en tromgeroffel volgen enkele toespraken en zang- en dansoptredens. Aansluitend bezoeken de Koning en Koningin de 'Stentenstraat', een proeverij met traditionele gerechten van Bonaire, en het museum 'ChiChi' Tan, met onder meer een collectie van traditionele muziekinstrumenten. In de middag woont het Koningspaar een defilé bij van gewoonten en klederdrachten, die wordt afgesloten met de simadan, het oogstfeest in de vorm van een parade.

1 mei SAILAruba 2015

In het kader van de viering van 200 jaar Koninkrijk en 350 jaar Korps Mariniers vindt in de haven van Oranjestad van 1 tot en met 3 mei SAILAruba plaats. Na een ontvangst bij Gouverneur Refunjol van Aruba, arriveren de Koning en Koningin per boot bij het SAIL-terrein. Daar opent SAILAruba met een ceremonieel saluut aan de Koning en de Sail-in. Koningin Máxima geeft het startschot voor een jeugdzeilwedstrijd. Aansluitend bekijken de Koning en Koningin een expositie van de Arubaanse Port Authority (APA) en bezoeken zij het Seafood Festival. 's Middags volgt het Koninklijk paar een demonstratie van de Koninklijk Marine en Kustwacht Caribisch gebied en bezoeken zij het tallship Picton Castle. Tot slot wonen de Koning en Koningin 's avonds in de haven van Oranjestad een eenmalige speciale voorstelling bij door medewerkers van Soldaat van Oranje - De Musical. Samen met het Zeemanskoor Aruba wordt een collage gebracht van gedichten en tekstfragmenten uit de literatuur over de Tweede Wereldoorlog in combinatie met scenes en nummers uit de musical zelf.

Vergroot afbeelding Koning en Koningin bezoeken SAIL Aruba 2015
Beeld: Monarchy Press Europe
Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima bekijken in de haven van Oranjestad op Aruba een demonstratie van de Koninklijke Marine en de Kustwacht Caribisch gebied.

Oranje Fonds

Een van de Appeltjes van Oranje 2015 is gewonnen door Stichting Krusada, een organisatie die sinds 1999 mensen op Bonaire ondersteunt die zich in de maatschappij niet redden. Na het bijwonen van Dia di Rincon bezoeken de Koning en Koningin Stichting Krusada. Met het programma Kansen voor Jongeren Cariben steunt het Oranje Fonds vrijwilligersinitiatieven die zich richten op vroegtijdige schoolverlaters. Het Koningspaar spreekt op 30 april met coaches van de Bonaire Youth Outreach Foundation en jongeren uit kansarme omgevingen, die door deze organisatie worden begeleid. Op 2 mei in de ochtend bezoeken de Koning en Koningin op Aruba Stichting Reclassering en de Heart Centered Leadership Foundation, waar risicojongeren en jongeren die met justitie in aanraking zijn geweest, worden gecoacht en opgeleid.

RVD, nr. 78